Kaasplankjesrace

Kaasplankjesrace 16-19 september 2015

Het concept is heel eenvoudig; 

Woensdag zeilen van Stellendam naar Pin Mill, donderdag een pint drinken in de Butt and Oyster en vrijdag terug, strijdend om het kaasplankje. Wie het eerste de denkbeeldige lijn SG1 - SG2 bij Stellendam passeert is de winnaar. In 2011 nodigde ik enkele medezeilers uit om mee naar de pub te gaan om een biertje te drinken.....in Engeland. Zo gezegd, zo gedaan, we hebben een overtocht Stellendam-Pin Mill (UK) georganiseerd en 's avonds zaten we in de Pub in Engeland. ('we' zijn twee bootbemanningen). Voor de terugreis bedachten we dat het wel leuk zo zijn om er een zeilwedstrijdje van te maken. Starten buiten de haven van Pin Mill en wie het eerste de SG1 voor de kust van Stellendam passeert is winnaar. Uiteraard moesten we ook een prijs hebben. Dit werd het net voor mijn verjaardag verkregen kaasplankje. De kaasplankjesrace was geboren.

Ook dit jaar willen we de oversteek in september maken. Inmiddels hebben een aantal zeilers (6 boten) al enthousiast gereageerd en gaan deze proberen een bemanning samen te stellen en mee te varen.

De oversteek duurt, afhankelijk van de weersomstandigheden (en natuurlijk het soort boot) ongeveer 20 uur. Je vertrekt ’s middags en vaart de nacht door. In de loop van de morgen kom je aan en vaar je langs de containerterminal van Felixstowe de rivier de Orwell op. Aan de linkerkant zie je Woolverstone Marina en kunt daar moe maar voldaan de boot aanleggen en toasten op de goede afloop.

Er is dan alle tijd om je boot de ordenen en te rusten. Afhankelijk van het weer is het leuk om de omgeving te voet te bekijken en een biertje te gaan drinken in de Butt & Oyster, de beroemde Pub in Pin Mill. ’s Avonds kun je eten in de Butt & Oyster of in de Woolverstone Yachtclub. (Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen we wellicht vooraf iets reserveren). Na een gezellige avond moe maar voldaan de kooi in en je geestelijk opmaken voor de Kaasplankjesrace 2015. ’s Ochtends opfrissen, ontbijtje nuttigen en de boot raceklaar maken. We varen om 9.00 u de haven uit en via de rivier de Orwell naar de eerste ton bij Felixstowe. Daar begint de race om het felbegeerde Kaasplankje. De strijd is gestreden als je de SG1 beschijnt voor de aanloop naar Stellendam. Omdat we in het verleden met weinig boten hebben gevaren kenden we geen rating toe. Als we dit jaar een groter deelnemersaantal kennen dan hebben de schippers de mogelijkheid om tijdens het avonddiner in Engeland argumenten aan te dragen voor een rating van de boot. Hoe ongunstiger je rating hoe vroeger je de haven van Woolverstone mag verlaten. Het is leuk als we ongeveer gelijk aankomen in Stellendam. De ervaring leert dat je ongeveer om 5.00 u aankomt en in het donker door het Slijkgat vaart. Bij het ochtendgloren kun je zomaar in de haven van Stellendam de prijs in ontvangst nemen. We zijn dan een beetje afhankelijk van de bruggen maar het is mogelijk om ’s avonds weer in Drimmelen aan te meren.

Nu de Kaasplankjesrace serieuze vormen aan gaat nemen zijn we natuurlijk op zoek naar een sponsor of sponsors. In het verleden hebben we alle kaasfabrikanten aangeschreven en nul op rekest gekregen. Uit wanhoop zijn we op een gegeven moment de houthandel aan gaan schrijven om alsnog het plankje gratis te krijgen. Ook dit leidde tot niets.

Ken je een bedrijf of iemand die zijn naam aan de race wil verbinden; maak hem/haar enthousiast en vraag om de sponsoring van het Kaasplankje.

Het zou ook leuk zijn als we voor vertrek in Stellendam onder het genot van een kop koffie het palaver hebben en terug bij aankomst in Stellendam een broodje kunnen nuttigen. Wellicht is het thuisfront bereid om ons zaterdagochtend in de caravan op te wachten en ons te ontvangen met, hoe toepasselijk, een broodje kaas. Je hoort dan als eerste de enthousiaste verhalen van de zeebonken.

Let op:

De oversteek is geen officiële wedstrijd en ieder schip dient zich dan ook strikt aan de geldende regels te houden. Om de overtocht beheersbaar te houden is het deelnemersaantal vastgesteld op maximaal 20 schepen.

De schipper is ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn schip en bemanning. Het advies luidt; bij gerede twijfel niet uitvaren. Bij slechte weersomstandigheden kan het een alternatief zijn om op de meren te blijven of langs de kust te blijven richting ??

Heb je na het lezen van het verhaal zin om mee te varen met je eigen boot of als bemanningslid op één van de boten; meld je dan aan bij Nico Karper, via e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. We zullen de deelnemende boten vermelden op de website van WSV Biesbosch en daarbij ook de opstappers vermelden met telefoonnummer of e-mail adres. Onderling kan dan contact opgenomen worden om e.e.a. te regelen.

De informatie omtrent de overtocht zullen we ook op de website gaan vermelden.

Ik heb er weer zin in.

Nico Karper, Pur Sang

Slideshow
<< > || >>